مراحل رجوع الی الله در قرآن
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اصفهان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده الهام خرمی نسب
- استاد راهنما مهدی مطیع
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
چکیده: ایمان به معاد مهمترین باور ادیان الهی است و ایمان به خداوند نیز با ایمان به معاد مفهوم می یابد و اساسا اعتقاد به خدا بدون اعتقاد به معاد هیچ نقش وارزشی در زندگی انسان ندارد. قرآن کریم که اساس علوم و معارف اسلامی است بر پایه استقراء نگارندگان در بیش از 2000 آیه به مبحث معاد پرداخته است اما به دلیل پراکندگی آیات در سوره ها مباحث معاد در ظاهر امر مبهم و بعضا متناقض به نظر می رسد ولی باتامل در این آیات می توان معاد را از نگاه قرآن در قالب 9 مرحله باعنوان "مراحل رجوع الی الله در قرآن" دسته بندی نمود. این مراحل که پیرامون برخی یک آیه به عنوان مثال آورده ایم عبارتند از: 1. هبوط: مرحله هبوط به منزله خروج آدم و حوا از جایگاه جنت به دنیا(بقره 278) و در مورد سایر فرزندان آن دو به نام هبوط (بقره 36) به عنوان مرحله آغاز سیر بازگشت انسان مورد بحث قرار می گیرد. 2. احتضار،موت( توفی): کلاََّ إِذَا بَلَغَتِ الترََّاقیَِ وَ قِیلَ مَنْ رَاقٍ وَ ظَنَّ أَنَّهُ الْفِرَاقُ*وَ الْتَفَّتِ السَّاقُ بالسَّاقِ(قیامت29-26) 3. برزخ: (... قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ لَعَلِّی أَعْمَلُ صالِحاً فِیما تَرَکْتُ ...وَ مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلی یوْمِ یبْعَثُونَ). (مومنون100-99) که با نفخ صور اول به پایان می رسد: وَ نُفِخَ فیِ الصُّور فَصَعِقَ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ مَنْ فِی الْأَرْضِ ... (زمر 68) 4. (رجعت): امکان آن با وقوع داستان عزیر واصحاب کهف و وقوع آن برای امت اسلام براساس روایات شیعی برای برخی حتمی است.به دلیل وقوع این مرحله درمورد برخی از انسانها داخل پرانتز قرار میگیرد. 5. نفخ اول: وَ نُفِخَ فیِ الصُّور فَصَعِقَ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ مَنْ فِی الْأَرْضِ ... (68 زمر) 6. قیامت: توصیف وترسیم صحنه قیامت در قرآن بخش زیادی ازآیات معاد رابه خود اختصاص داده است. و با نفخ ثانی آغاز می شود: وَ یَوْمَ یُنْفَخُ فِی الصُّورِ فَفَزعَ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ مَنْ فِی الْأَرْضِ إِلاَّ مَنْ شاءَ اللَّهُ وَ کُلٌّ أَتَوْهُ داخِرینَ (نمل 87) 7. جهنم : وَ إِذَا قِیلَ لَهُ اتَّقِ اللَّهَ أَخَذَتْهُ الْعِزَّهُ بالْاثْمِ فَحَسْبُهُ جَهَنَّمُ وَ لَبئْسَ الْمِهَادُ( بقره206 ) که عبور از صراط در این مرحله انجام می گردد: ثمَُّ نُنَجِّی الَّذینَ اتَّقَواْ وَّ نَذَرُ الظَّالِمِینَ فِیهَا جِثِیًّا(مریم72) 8. ورود به بهشت: وَ جَنَّهٍ عَرْضُهَا السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِینَ (آل عمران133) 9. مقام قرب: برطبق آیه( فَأَمَّا إِن کاَنَ مِنَ الْمُقَرَّبینَ فَرَوْحٌ وَ رَیحَْانٌ وَ جَنَّتُ نَعِیمٍ(واقعه88- 89)( هریک ازمقربان خود یک جنت و بهشت هستند. تبیین هریک از مراحل با استناد به آیات در رساله خواهد آمد.
منابع مشابه
مهاجران الی الله
مرگ، حقیقتی است که هیچ کس را فرار از آن ممکن نیست و بشر برای نجات و تأخیر آن، هیچ راهی را کشف نکرده و نخواهد کرد. اما آنچه این حقیقت را آسان میکند، شیوه و چگونه مردن است. بعضی مرگها عزتآفرین و سعادتبخش است؛ مانند مرگی که در راه احیای دین خدا باشد که مقام شهادت را هدیه میکند. بعضی مرگها اگرچه در حد و درجة شهیدان عرصة جهاد نیستند، ولی چون در مسیر الهی اتفاق میافتند، خداوند از آن به «هجرت ا...
متن کاملمهاجران الی الله
مرگ، حقیقتی است که هیچ کس را فرار از آن ممکن نیست و بشر برای نجات و تأخیر آن، هیچ راهی را کشف نکرده و نخواهد کرد. اما آنچه این حقیقت را آسان می کند، شیوه و چگونه مردن است. بعضی مرگ ها عزت آفرین و سعادت بخش است؛ مانند مرگی که در راه احیای دین خدا باشد که مقام شهادت را هدیه می کند. بعضی مرگ ها اگرچه در حد و درجه شهیدان عرصه جهاد نیستند، ولی چون در مسیر الهی اتفاق می افتند، خداوند از آن به «هجرت ا...
متن کاملسنت الله به روایت قرآن
به روش ها و قوانینی که در افعال الهی وجود دارد و بر اساس آن، امور عالم و آدم تدبیر میشود، سنتهای الهی میگویند. پدیدههای جهان، محکوم همین قوانین ثابت و سنتهای تغییرناپذیر الهی هستند؛ به تعبیر دیگر خداوند شیوههای معینی دارد که گردش امور هستی هرگز بیرون از آن شیوهها انجام نمیشود. در جایجای قرآن به مطالعه سنتهای الهی و سرگذشت ملتهای قبل تأکید شده است، که خود ناظر بر جاریبودن آن سنتها در طی همه اعصا...
متن کاملسنت الله به روایت قرآن
به روش ها و قوانینی که در افعال الهی وجود دارد و بر اساس آن، امور عالم و آدم تدبیر میشود، سنتهای الهی میگویند. پدیدههای جهان، محکوم همین قوانین ثابت و سنتهای تغییرناپذیر الهی هستند؛ به تعبیر دیگر خداوند شیوههای معینی دارد که گردش امور هستی هرگز بیرون از آن شیوهها انجام نمیشود. در جایجای قرآن به مطالعه سنتهای الهی و سرگذشت ملتهای قبل تأکید شده است، که خود ناظر بر جاریبودن آن سنتها در طی همه اعصا...
متن کاملتأثیر تکامل بخش ذکر در سلوک الی الله
«ذکر» و یاد خداوند یکی از مهم ترین عبادت های اسلامی است و در تکامل معنوی انسان نقش مهمّی به عهده دارد. به همین دلیل، خداوند در قرآن، آیه های متعدّدی را درباره آن نازل فرموده است. در سیر و سلوک، «ذکر» نقش اساسی و بنیادی برعهده دارد؛ چنان که بدون ذکر و یاد خداوند، تحوّلی در درون سالک به وجود نمی آید و پدید آمدن حالت ها و مقام های عرفانی بدون آن ناممکن است. در این مقاله، با مطالعه کتاب های عرفانی م...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اصفهان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023